Μπαταρίες, μια πονεμένη ιστορία γραμμένη σε lithium ion polymer

by Stefanos Kofopoulos • On 23-12-2009 • AT 10:09 pm • 13 ΣΧΟΛΙΑ
Τεχνολογία

battery cells

Υπάρχουν λίγες σταθερές αξίες στον τρελό ρυθμό ανάπτυξης των ηλεκτρονικών και των κόσμο gadgets όπου όλα αλλάζουν κάθε τρίμηνο. Εκτός από τα τραγικά λάθη των κατασκευαστών που δημιουργούν έκφραση απορίας του στυλ στην-μάνα-σου-το-είπες, η τεχνολογία έχει αποτύχει πλήρως να κατασκευάσει μπαταρίες με μεγάλη διάρκεια ζωής. Το αστείο των fuel cells και η υποτιθέμενη επανάσταση επανέρχεται στην επιφάνεια κάθε 3-4 χρόνια αλλά γεγονός παραμένει ότι τα smartphones, τα laptops και ό,τι άλλο ηλεκτρονικό αγοράζουμε σήμερα χρησιμοποιεί στην καλύτερη των περιπτώσεων μπαταρίες Lithium-ion polymer, τεχνολογίας που χρησιμοποιήθηκε εμπορικά το 1996. Αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο, γιατί οι κατασκευαστές παράγουν ακόμα μπαταρίες Lithium-ion με τεχνολογία του 1991. Ούτε λόγος να γίνεται για τις NiMH και των παραλλαγών τους.

Σκεφτείτε τι κινητό ή φορητό υπολογιστή είχατε το 1996 και τι μπορείτε να αγοράσετε σήμερα. Τα πάντα είναι μικρότερα, ταχύτερα και φθηνότερα αλλά χρησιμοποιούν την ίδια τεχνολογία τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Η μεγαλύτερη διάρκεια χρήσης δεν προέρχεται από την πρόοδο των μπαταριών αλλά από τις συνεχείς προσπάθειες των μηχανικών να σχεδιάζουν όλο και πιο μικρά chipsets και όλο και χαμηλότερης κατανάλωσης οθόνες τύπου OLED κλπ. Κάπου εκεί μπλέκεται το marketing των εταιρειών που στην πραγματικότητα ταϊζει τους μηχανικούς από τις πωλήσεις των προϊόντων για να καταλήξουμε στον καταναλωτή που αγοράζει συσκευές με την ίδια περίπου διάρκεια μπαταρίας αλλά περισσότερα features με τη μορφή hardware (3G, HSDPA, Bluetooth, DVB-H, A-GPS, GPU κλπ) ή software επιλογών που όμως βασίζονται στο hardware για να εξυπηρετήσουν τις εκατοντάδες χιλιάδες applications και services που πουλάει το όνειρο του cloud.

Αν υπάρχει ένας και μόνο λόγος που καθυστερεί η πρόοδος και η εξέλιξη της ανθρωπότητας (εκτός από την βλακεία) αυτός είναι οι μπαταρίες. Το αιώνιο δίλημμα μεταξύ χαρακτηριστικών ή αυτονομίας της συσκευής είναι αυτό που κινεί την παγκόσμια οικονομία των consumer electronics και του πλήθους services που χτίζονται από πάνω ενώ παράλληλα καθυστερεί την ανάπτυξη και την εξάπλωση στις υποβαθμισμένες χώρες. Το iPhone 3GS εξυπηρετεί τέλεια τον σκοπό του δίπλα από το iTunes αλλά η αυτονομία του ωχριά μπροστά στις 22 ημέρες standby του Nokia 1280.

Φανταστείτε πως θα ήταν ο κόσμος αν τα smartphones είχαν διάρκεια μπαταρίας μιας εβδομάδας και κόστιζαν το ίδιο. Ο NASDAQ θα ήταν το ίδιο κερδοφόρος αλλά οι Κινέζοι, οι Ινδοί και οι Αφρικανοί θα χρησιμοποιούσαν ένα σύγχρονο smartphone και ένα netbook με αυτονομία μιας ημέρας και όχι ένα κινητό με ασπρόμαυρη οθόνη και ποταπή ανάλυση. Μέσα σε δύο και πλέον δισεκατομμύρια πληθυσμού όλο και κάποιος Einstein, Mozart, Newton θα ξέφευγε από την μαγεία του τοπικού άρχοντα για να αλλάξει τον κόσμο.

CareerNet.gr: Βρείτε τώρα τη δουλειά που σας ταιριάζει!

13 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Για πολύ γνωστούς λόγους κέρδους στα λαπτοπ και στα κινητά δεν βάζουν τόσο εύκολα μπαταρίες πολυμερών διότι έχουν τους διπλάσιους κύκλους επαναφόρτισης και +20% περισσότερη αυτονομία. Άρα οι πωλήσεις των μπαταριών για ηλεκτρονικά είδη θα πέσει στο μισό και! Καλύτερα να βάζουν κάτι σχετικά φτηνό με καλούτσικη αυτονομία για να πέρνουν περισσότερα φράγκα στα πανάκριβα αξεσουάρ τους που σίγουρα θα χρειαστείς μετά από ένα “χ” χρονικό διάστημα…

    199ευρώ έχει η μπαταρία για το δικό μου λαπτοπ… έλεος…

    • Αυτό γιατί η τεχνολογία των μπαταριών έχει μείνει απίστευτα πίσω σε σύγκριση με οτιδήποτε άλλο

      • Να σου πω την αλήθεια δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η τεχνολογία των μπαταριών έχει μείνει τόσο πίσω…
        Πραγματικά έχω ανάγκη ένα λαπτοπ(κανονικο 15.4) με αυτονομια 6 ωρών σε πραγματικές συνθήκες. Όχι με χαμηλή φωτεινότητα ο επεξεργαστής σε χαμηλή σκάλα, χωρίς WiFI και μπλά μπλά…
        Φυσικά κάτι γίνετε αν έχεις 9 cell 7.8Αh μπαταρία αλλά…

      • Κοστίζει, αυξάνει το βάρος και τον όγκο και για να φορτίσει πλήρως θέλει σημαντικά περισσότερη ώρα

  2. WiTricity is the answer…. :)

  3. Όχι μόνον οι μπαταριες..σημαντικό ρόλο παίζει και η “ελεγχόμενη” προσφορά εκ μέρους των κατασκευαστών,νέας τεχνολογίας έτσι ώστε να συντηρείται το ενδιαφέρον του καταναλωτή αμοίωτο,δηλαδή,λίγο κάθε φορά.Εν δηλαδή έχουν κάνει 2 βήματα μπροστά,σου πλασάρουν το 1ο βήμα,αγοράζεις,μετά από λίγο σου πλασάρουν το 2ο,ενώ ήδη αυτοί έχουν τελειώσει το 3ο και ξεκινούν το 4ο.

    • Αυτό δεν το θεωρώ απαραίτητα κακό αλλά δες που είναι οι μπαταρίες και που όλα τα υπόλοιπα ακόμα και αν θεωρήσουμε ότι αυτό που λες ισχύει.. δες επεξεργαστές, μνήμες, διάφορα chipsets κλπ

  4. θα συμφωνήσω εν μέρει. νομίζω πως και στα κινητά και στους υπολογιστές το πλήθος των διαφορετικών κατασκευαστών και προγραμματιστών αλλά και οι διαφορετικές τεχνολογίες που πρέπει να συνυπάρξουν δημιουργούν ένα επίσης μεγάλο κενό. αυτή τη στιγμή γράφω από ένα νόκια 52 που με πολλή χρήση από ίντερνετ τηλέφωνα κλπ αντέχει 1 εβδομάδα minimum. αποτέλεσμα; δεν ξέρω που πιάνει σκόνη ο charger. σίγουρα έχουν γίνει βήματα, αλλά θα τα δουμε όταν συμφέρει το κόστος μαζικής παραγωγής

    • Απαντάς ένα σχόλιο δεν μπορείς όμως να δουλέψεις ή να δεις μια ταινία από το E52

  5. Εγώ τώρα ονειρεύομαι μια μπαταρία – κυψέλη καυσίμου, που να δίνει μέρες αυτονομίας στο iPhone μου, ζητώντας μόνο τα απομεινάρια από το τελευταίο Mojito…. Μετά ξυπνάω και ψάχνω για το φορτιστή μου…. :-)

    • Αυτό υποτίθεται ότι θα συνέβαινε πριν από 5 χρόνια τουλάχιστον σε φάση περιμένετε μερικούς μήνες ακόμα και τα πρώτα fuel cell powered laptops θα κυκλοφορήσουν το επόμενο τρίμηνο.. αλλά ποτέ δεν ήρθαν

  6. Τι να πω κι εγώ με το touch diamond! Έχει όλα όσα θα ήθελα, αλλά μπαταρία μόνο για μερικές ώρες, για τη χρήση που του κάνω. Να μην πω για το laptop μου: 2,5 ώρες με το ζόρι. Μόνο με το netbook κάνω δουλειά μακριά από πρίζα, αλλά με πολλές, πάρα πολλές παραχωρήσεις. Διαβάζουμε κατά καιρούς παχιά λόγια για νέες τεχνολογίες στις μπαταρίες, αλλά κάτι που να σου δίνει πραγματική αυτονομία ημερών (για εργασία και όχι για stand-by) δεν βλέπω να υπάρχει ούτε στον κοντινό ορίζοντα.

    • Αυτό ακριβώς είναι το ζήτημα, οι παραχωρήσεις που έχουν οδηγήσει ουσιαστικά την αγορά στον διαχωρισμό πλουσίων και φτωχών, στο κάνω την δουλειά μου ή περιορίζομαι, στα περισσότερα features ή στην διάρκεια ζωής. Δυστυχώς έχουν μείνει απίστευτα πίσω.

Top

Show Buttons
Hide Buttons