Athens Music Forum, 2 θέματα που δεν θα συζητηθούν

by Stefanos Kofopoulos • On 06-05-2009 • AT 2:34 am • 7 ΣΧΟΛΙΑ
Internet

Athens Music Forum 2009

Ξεκινάει σήμερα το 5ο Athens Music Forum στο Νέο Metropolis, Πανεπιστημίου & Εμμανουήλ Μπενάκη – 3ος όροφος. Ακόμα και αν δηλώσετε συμμετοχή υπάρχουν δύο θέματα που δεν πρόκειται να συζητηθούν αύριο και στις 7 Μαϊου.

Η πειρατεία σκοτώνει την μουσική και ίσως το ανεξέλεγχτο downloading να πλήττει τους ίδιους τους ISPs και κατόχους δικαιωμάτων. Αυτό τουλάχιστον θα είναι το θέμα συζήτησης στην ενότητα “ΙSPS και κάτοχοι δικαιωμάτων… the battle continues” μαζί με τις νομικές εξελίξεις σε όλη την Ευρώπη, τον έλεγχο νομιμότητας των download των χρηστών (παράνομο είναι η λέξη που χρησιμοποιείται στο Athens Music Forum ) και αν προσωπικά δεδομένα παραβιάζονται από την παρακολούθηση των συνδέσεων. Προφανώς κάποιος πρέπει να εξηγήσει γιατί θεωρούμαστε όλοι εγκληματίες, πότε παρακολουθούνται οι χρήστες, αν ενημερώνονται επαρκώς ή να αναδιατυπώσει την πρόταση στο site.

Αρκετοί θα με μισήσουν για αυτό αλλά είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει προκατάληψη και η κουλτούρα του συνθήματος “η πειρατεία σκοτώνει την μουσική” έχει επηρεάσει τρομερά ή τουλάχιστον έτσι θέλουν να φαίνεται. Οι έρευνες για το ανεξέλεγχτο downloading δεν αναφέρουν πόσο θα κόστιζε σε μια εταιρεία μουσικής να δημιουργήσει το exposure, το virality, το engagement, τα views και το sharing culture ενώ παράλληλα θα αποποιούταν οποιαδήποτε ευθύνη αν κάτι πήγαινε στραβά.

Ο Σάκης Ρουβάς είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην Ελλάδα και αναμφισβήτητα ένα από τα μεγάλα ονόματα της Ελληνικής μουσικής βιομηχανίας. Η αναζήτηση στο YouTube για τις λέξεις sakis rouvas επιστρέφει 16 σελίδες με βίντεο και play lists. Μόνο στα αποτελέσματα των δύο πρώτων σελίδων τα views πλησιάζουν τα 7.600.000 ή αλλιώς κάθε Έλληνας είδε τα βίντεο του Σάκη που καταλαμβάνουν χώρο μόνο σε 2 από τις 16 σελίδες. Ζούμε στην εποχή του long tail και του Google και τα views μόνο θα αυξάνονται.

Θα ήθελα πολύ να μάθω πόσο θα κόστιζε στην δισκογραφική του Σάκη Ρουβά να βάλει μπροστά από μια οθόνη σχεδόν όλους τους Έλληνες, συμπεριλαμβανομένων νεογέννητων και ηλικιωμένων για να παρακολουθήσουν έστω και μία φορά τα βίντεο του Σάκη. Χωρίς να υπολογίσουμε το κόστος του brand engagement, του sharing σε Facebook και άλλες πλατφόρμες, το viral effect, το επιπλέον exposure από τα σχόλια δηλαδή δημιουργία περιεχομένου ή αλλιώς keywords για τις μηχανές αναζήτησης. Φυσικά, αν το YouTube κολλήσει ή αντιμετωπίσει πρόβλημα φταίει το YouTube και όχι ο Σάκης ή η δισκογραφική του.

Για την ιστορία, η πλειοψηφία των βίντεο που είναι online σε αναλογία 1 / 7 είναι από χρήστες και όχι το επίσημο channel του Σάκη Ρουβά που μετράει κάτι παραπάνω από 1.000.000 views. Προφανώς οι χρήστες διακινούν παράνομα αυτό το υλικό, αφού πρώτα το έχουν κάνει download από κάπου ή ψηφιοποιήσει οι ίδιοι. Δεν νομίζω ότι η δισκογραφική εταιρεία του Σάκη Ρουβά ή άλλου καλλιτέχνη ανάλογης εμπορικής αξίας, χαρίζει τα βίντεο κλιπ δωρεάν για download. Το οικονομικό όφελος από την δραστηριότητα αυτή είναι τεράστιο αλλά κανείς δεν κάνει τον κόπο να το αποτιμήσει σε χρόνο και ευρώ που κερδίζει ο καλλιτέχνης και η εταιρεία από το crowd sourcing της μετάδοσης περιεχομένου και φήμης του Σάκη.

death of the ipod

Εκτός από την μουσική όμως υπάρχει το cinema και η τηλεόραση και φυσικά τα πνευματικά δικαιώματα που πάλι υπόκεινται στην κουλτούρα η πειρατεία σκοτώνει την μουσική και την βιομηχανία του θεάματος. Σε αυτή την περίπτωση οι περισσότεροι εθελοτυφλούν για τον παγκόσμιο χαρακτήρα και την κατάργηση των φυσικών συνόρων που προσφέρει το internet σε ένα κόσμο που δημιούργησε το μοντέλο των πνευματικών δικαιωμάτων προ εποχής internet.

Το Hulu, we’re sorry μήνυμα είναι κλασσικό παράδειγμα της κουλτούρας του χθές που αδυνατεί να συμβιβαστεί με την πραγματικότητα του σήμερα και προσπαθεί να δημιουργήσει business models σε ένα μέσο που δεν έχει όρια και στεγανά. Κατά διαβολική σύμπτωση, η Naomi Alderman έγραψε σήμερα το If you can’t buy it legally, of course you’ll download it στην guardian. Όταν ο τηλεθεατής αναγκάζεται να βλέπει τα Φιλαράκια 2η σεζόν για πάνω από 3 χρόνια και δεν μπορεί να αγοράσει τους 2 Ξένους σε DVD, θα ψάξει να βρει άλλους τρόπους να αποκτήσει αυτό που θέλει. Προφανώς πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα κατεβάζουν παράνομα ταινίες και μουσική αλλά όσο υπάρχουν μηνύματα του στυλ, μας συγχωρείτε αλλά δεν μπορείτε να δείτε ή να αγοράσετε αυτό γιατί είστε στην Ελλάδα. Χωρίς καμία άλλη δυνατότητα απόκτησης περιεχομένου, η μόνη λύση είναι το παράνομο download.

Η μουσική βιομηχανία επέζησε μετά τον θάνατο του γραμμοφώνου, το τέλος των πικάπ, της καταστροφή των κασετών και της επέλασης των CDs γιατί το μοντέλο ήταν απίστευτα ολιγαρχικό και το μόνο που άλλαζε ήταν το format φυσικού μέσου, όχι ο τρόπος διάθεσης. Η έλευση του mp3 και το democratization της τεχνολογίας με το iPod άλλαξε τα δεδομένα σε ήχο και εικόνα. Το YouTube, το Last.fm και το Spotify πάνε ένα βήμα παραπέρα και το μόνο που απαιτούν είναι ένας υπολογιστής ή κινητό, ούτε καν ειδικό hardware (music player) για την αναπαραγωγή περιεχομένου.

Είμαι σίγουρος ότι τα 15χρονα με τα κινητά των 2-4-8GB στο χέρι και mp3 με άθλιο bit rate, θα πλήρωναν 2 ευρώ τον μήνα μέσω SMS για να κατεβάζουν ελεύθερα ότι θέλουν κατά την διάρκεια μιας μέρας. Είμαι σίγουρος ότι όσοι επιμένουν στην κουλτούρα των 8 DVD region codes και των πνευματικών δικαιωμάτων όπως τα ξέρουμε σήμερα, απλά θα εξαφανιστούν από τον χάρτη του internet και της τοπικής τους εφορίας. Οι καιροί αλλάζουν με ταχύτητα που αυξάνεται εκθετικά, η μουσική και το βίντεο παίζουν στην παλάμη και την τσέπη του jean, για να μην αναφερθώ στο πείραμα των Radiohead με το “In Rainbows”, την γενιά του iPod και το πρόσφατο παράδειγμα του viral effect που είχε το βίντεο της Susan Boyle από το Britains Got Talent 2009 στο YouTube και την προστιθέμενη αξία που κέρδισε το κανάλι.

[photo via mubblegum]

CareerNet.gr: Βρείτε τώρα τη δουλειά που σας ταιριάζει!

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πόσο καλύτερη θα ήταν η μουσική -και η τηλεοπτική- βιομηχανία αν υπήρχαν μέσα μερικά φρέσκα μυαλά έτοιμα να εκμεταλλευτούν την τεράστια δύναμη των new media..?

    • Δεν νομίζω ότι είναι τόσο μεγάλη η δύναμη των new media όσο διαφορετικό είναι το τοπίο που έχει δημιουργηθεί και προσπαθούν να το περιορίσουν σε στεγανά και μοντέλα που δημιουργήθηκαν προ internet και όταν τα indie bands, το long tail, το mass niches και το τόσο φθηνό και γρήγορο όσο ποτέ πριν hardware / software , ήταν ιδέες τόσο τρελές όσο το Walkman

  2. Νομίζω ότι στην Ελλάδα έχουν αρχίσει να μπαίνουν και στελέχη από το εξωτερικό και κάπως ανοίγει το πράγμα αλλά το φαινόμενο είναι παγκόσμιο και με ενοχλεί που δείχνει τρομερή αδυναμία για αλλαγές. Ελπίζω η Sony να κάνει το πρώτο βήμα μετά τις εσωτερικές αλλαγές. Να δούμε.

  3. Από το κείμενό σου, δεν κατάλαβα ποια είναι τα ΔΥΟ θέματα που θέλεις να θίξεις γιατί θίγεις πολλά. Άλλο το viral effect του Youtube, άλλο το music streaming, άλλο το music downloading, άλλο οι πρωτοβουλίες των μουσικών και των συγκροτημάτων να διαθέτουν τη μουσική τους με εναλλακτικούς τρόπους (για να δημιουργούν buzz γύρω από το όνομά τους βέβαια, τί άλλο!), άλλο ο Σάκης Ρουβάς (αυτός δεν χρειάζεται καν buzz – αφού βασιλεύει από το 1992 – μαζί κι αυτό το χρόνο μαζί κι εμείς οι ♫)
    Για μένα, αυτό που θα πρέπει να θιχτεί σήμερα στο AMF είναι το πόση δύναμη έχει πραγματικά το Ιντερνετ πλέον στη διάδοση της μουσικής και πόσο θα ‘πρεπε να ξυπνήσουν οι ίδιοι οι μουσικοί (η πλειοψηφία των οποίων απεχθάνεται το web και το social networking) και να εκμεταλλευτούν όλες τις διαθέσιμες πλατφόρμες για να προβάλλουν τους εαυτούς τους και τις μουσικές τους.
    Εγώ σαν παράδειγμα προς μίμηση θα πρόβαλα, όχι αυτό των Radiohead (γιατί ήταν ήδη γνωστοί τοις πάσι όταν κυκλοφόρησαν το In Rainbows), αλλά αυτό των Arctic Monkeys, που ξεκίνησαν πραγματικά από το πουθενά και μέσω του Internet buzz αυτοανακυρήχθηκαν ουσιαστικά βασιλιάδες της indie και έγραψαν ιστορία ως το πρώτο band που έγινε διάσημο πριν καν κυκλοφορήσει δίσκο.
    Θα είμαι εκεί το απόγευμα, να σου συνεχίσω το παραλλήρημά μου και από κοντά.
    Και, για να κλείσω, όπως έχω γράψει και σε παλιό ποστ μου, η online διάθεση της μουσικής είναι απλά φυσική εξέλιξη:
    “Κάποτε γουστάραμε κάποιον και του γράφαμε μία… κασσέτα. Μετά αρχίσαμε τα CD για το αυτοκίνητο. Μετά του γεμίσαμε ένα dataCD με mp3s. Μετά δανειστήκαμε το ipod του και του μεταφέραμε ένα σκασμό τραγούδια. Μετά του πήραμε έναν εξωτερικό σκληρό για την γιορτή του. Σήμερα μπορούμε απλά να στείλουμε ένα link. Αυτά είναι.”
    http://www.akouauto.gr/2009/01/get-music-new.html

    • Τα δύο θέματα είναι τα εξής, ως topics:

      1. το παράνομο downloading είναι αυτό που δημιουργεί όλο το buzz / viral effect / publicity γιατί το υλικό που ανεβάζουν οι χρήστες και μοιράζονται έχει πρώτα κατέβει παράνομα στους υπολογιστές τους

      2. όταν δεν υπάρχουν νόμιμοι τρόποι για να αποκτήσει κάποιος την μουσική και το περιεχόμενο που θέλει, το παράνομο download είναι απλά μονόδρομος

      Οι Radiohead πούλησαν και CD με artwork και κάτι άλλο μαζί, αν θυμάμαι καλά. Δεν ήταν απλά το CD μόνο. Οι μουσικοί δεν μπορούν να ξυπνήσουν γιατί μια εταιρεία έχει κοννέ και οργάνωση που είναι δύσκολο να την αποκτήσει κάποιος από μονός του. Ανέφερε μου άλλα 5 παραδείγματα σαν τους Arctic Monkeys.

      Αυτό που συμβαίνει σήμερα και έξυπνη άνθρωποι σαν τον Peter Rojas έχουν αντιληφθεί εδώ και χρόνια, είναι το μοντέλο της http://rcrdlbl.com/

      Φυσικά η online διάθεση μουσικής είναι η φυσική εξέλιξη αλλά οι εταιρείες το βλέπουν αυτό μόνο ως κακός γιατί όπως πολύ σωστά περιγράφεις και εσύ, το distribution model άλλαξε για τους λόγους που αναφέρω εγώ πριν (hardware democratization, χρήση μόνο PCs κλπ).

  4. Πάρα πολλά παραδείγματα πλέον, the MySpace generation.
    Τα περισσότερα bands για τα οποία γράφω στο Άκου Αυτό♫ ξεκινούν από το Ιντερνετ και μετά τους ‘τσιμπάνε΄οι κυνηγοί ταλέντων και οι δισκογραφικές και κάνουν την τύχη τους!
    Αυτό εδώ στην Ελλάδα δεν έχει γίνει – κι αν έχει γίνει είμαι σίγουρη ότι ο κυνηγός ταλέντων ήταν μπατζανάκης του κιθαρίστα και κουμπάρος του ντράμερ…
    Οι δισκογραφικές ας το πάρουν απόφαση: στο μέλλον θα συνενοείται το player με την τηλεόραση και τον υπολογιστή και θα παίζει το τραγούδι (μαζί με το βιντεοκλιπ) στο σαλόνι μας, ως ολογραμμα :P (τέλειο;) Μη σου πω θα έχουμε τσιπάκια στο αυτί και θα σκεφτόμαστε ένα τραγούδι κ θα ‘κατεβαίνει’ στον εγκέφαλο με τη μία … στερεοφωνικά :)

    • The MySpace generation, i hear you αλλά πιο συγκεκριμένα με κάποιους που είχαν συνέχεια σε αυτό που κάνουν ώστε να δουν και οι άλλοι γιατί μιλάμε;

Top

Show Buttons
Hide Buttons